Importanța competențelor digitale pentru profesia contabilă. Tehnologia, instrument vital pentru eficientizarea activității și pentru noi oportunități de carieră

Grafică articol ref. competențele digitale și profesia contabilă – date statistice

Profesia contabilă s-a transformat semnificativ ca urmare a dezvoltării tehnologiilor digitale. Competențele digitale devin din ce în ce mai importante pentru profesioniștii contabili, în mediul de afaceri actual, care se desfășoară în ritm rapid și este axat pe o cantitate imensă de date. Tehnologia duce la automatizarea sarcinilor de rutină, cum ar fi introducerea și analiza datelor, profesionistul contabil având mult mai mult timp la dispoziție pentru a se concentra pe task-uri strategice ce aduc plusvaloare businessurilor. Instrumentele digitale îi pot ajuta pe profesioniștii contabili să proceseze și să analizeze rapid și precis cantități mari de date financiare, reducând riscul de erori și îmbunătățind acuratețea rapoartelor financiare. Astfel, colaborarea cu alți specialiști este mai eficientă, iar informațiile generate de organizații pot fi accesate mai facil, ducând la o productivitate îmbunătățită. În plus, având acces la informații financiare mai precise, actualizate în timp real, profesioniștii contabili pot oferi partenerilor de business sfaturi cât mai adaptate nevoilor acestora pentru luarea de decizii strategice privind activitatea organizației. Așadar, competențele digitale devin un aspect din ce în ce mai important al profesiei contabile și, pentru a rămâne competitivi și relevanți, profesioniștii contabili trebuie să fie la curent cu cele mai recente instrumente și tehnologii digitale.

În acest context, nouă din zece companii din România vor investi în recalificare și traininguri pentru angajații din departamentele financiare, pe măsură ce implementează și utilizează noi tehnologii în activitățile zilnice, arată concluziile celei mai recente ediții a studiului Deloitte CFO Survey România, efectuat în rândul a peste 100 de directori financiari din țara noastră. Studiul relevă, de asemenea, că aproape jumătate dintre companii (45%) consideră că transformarea digitală înseamnă automatizare, dar și soluții de planificare a resurselor întreprinderii – ERP – (22%), aliniere și integrare a datelor (18%) și actualizare a modelelor operaționale (15%). În ceea ce privește motivele implementării proceselor de transformare digitală în departamentele financiare, peste 40% dintre companiile românești menționează strategia, urmată de scăderea procentajului de erori (22%), gestionarea muncii la distanță (14%) și scăderea costurilor (13%). Peste 80% dintre companiile din România fac deja pași în procesul de transformare digitală a departamentelor lor financiare, în timp ce 18% se află în faza de planificare, mai arată studiul.

Proiectul Acces la carieră de succes – Pilonul I, derulat de CECCAR și cofinanțat de Uniunea Europeană din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020, este un prim pas către o profesie digitală, profesia contabilă. Îmbunătățirea accesibilității, a utilizării și a calității tehnologiilor informației și comunicațiilor este unul dintre obiectivele proiectului. Prin activitățile derulate în cadrul proiectului, studenții înscriși în program își dezvoltă competențele digitale, învață programe informatice de ultimă generație utilizate în activitatea financiar-contabilă și înțeleg importanța skill-urilor digitale pentru a deveni competitivi pe piața muncii. Se pregătesc, astfel, pentru societatea digitală de astăzi și mâine și obțin cunoștințele necesare pentru a se plasa în topul preferințelor angajatorilor, pentru a-și deschide noi oportunități de carieră.

Importanța dezvoltării competențelor digitale în rândul noilor generații devine tot mai acută în contextul în care, în România, doar 28% dintre persoanele cu vârsta între 16 și 74 de ani aveau cel puțin competențe digitale de bază în 2021, potrivit datelor Eurostat, în timp ce, la nivelul Uniunii Europene, procentul calculat este de 54%. Analiza oficiului statistic al UE relevă faptul că pe primele locuri în Uniune la acest indicator se clasează Finlanda și Țările de Jos, cu 79% din persoanele cu vârsta între 16 și 74 de ani având cel puțin competențe digitale de bază. La polul opus sunt Polonia (43%), Bulgaria (31%) și România (28%). Având în vedere aceste discrepanțe între statele membre, în luna martie a anului trecut, Comisia Europeană și-a prezentat viziunea și perspectivele pentru transformarea digitală a Europei până în 2030, unul dintre obiectivele majore ale strategiei digitale la nivelul UE fiind ca minimum 80% din populație să dețină cel puțin competențe digitale de bază.

Proiectul Acces la carieră de succes – Pilonul I susține tranziția studenților de la educație la piața muncii și îi pregătește, prin practică la firme autorizate să desfășoare servicii financiar-contabile, pentru o carieră de succes în acest domeniu, pentru o profesie Fit for Future, în care digitalizarea este cuvântul la ordinea zilei, profesia contabilă.

Mai multe informații despre proiectul Acces la carieră de succes – Pilonul I sunt disponibile pe site-ul dedicat, www.acces-p1.ceccar.ro.